Den nya energimärkningen på däck

Två olika märkningar parallellt under en tid

De nya reglerna gäller från maj 2021 och framåt. Det betyder att det under en tid kommer finnas däck till salu som har den nya energimärkningen på skalan A-E och andra däck som har kvar den tidigare energimärkningen med skalan A-G. Det får dock bara finnas en energimärkningsetikett på ett och samma däck samtidigt.

Den nya energimärkningen på däck

  • Energiklasser på skalan A–E, och pilar från grönt till rött, där A är effektivast.
  • Grepp på våt väg på skalan A–E, och pilar från mörkblått till ljusblått, där A har bäst våt grepp.
  • Kraven för däck i klasserna A–C är de samma på nya och tidigare energimärkningen.
  • QR-kod – som länkar till mer information i produktinformationsbladet.
  • Buller utanför bilen, visas både i antal decibel och med en bokstav på skalan A–C, där A betyder lägst buller.
  • Vinterdäck: Har energimärkningsetiketten snögreppsmärkningen är däcket ett godkänt vinterdäck enligt lag. Har energimärkningen dessutom isgreppsmärkningen är däcket anpassat för isiga vägar i Norden, men det är inget lagkrav.

 

Da╠êck_vinterda╠êck.jpg SnögreppsmärkningDa╠êck_nordiskt vinterva╠êgunderlag.jpg   Isgreppsmärkning

 

Energieffektivitet på skala A-E

Energimärkningen visar däckets energiklass på en skala från A till E, med pilar från grönt till rött. Däck märkta med energiklass A är effektivast, vilket betyder att de har ett lågt rullmotstånd. Energiklasserna A, B och C är oförändrade sedan den tidigare märkningen. Däck med energiklasserna D och E har nya värden jämfört med tidigare. De sämsta klasserna F och G har försvunnit från den nya märkningen.

Väggrepp i vått väglag på skala A-E

Väggrepp i vått väglag visas på skalan A-E där A betyder bättre väggrepp än B. De sämsta klasserna F och G, för väggrepp i vått, har försvunnit från den nya märkningen.

Vinterdäck visas med symboler

Har energimärkningsetiketten ett märke för snögrepp är däcket ett godkänt vinterdäck enligt lag. Har energimärkningen dessutom isgreppsmärkningen är däcket anpassat för isiga vägar i Norden, men det är inget lagkrav. Information om detta finns i Transportstyrelsens författningssamling TSFS 2009:19.

Buller mot vägbanan på skalan A-C och i decibel

Buller visas både som antal decibel och med en bokstav på skalan A–C, där A betyder lägre ljud än C. Märkningen visar hur mycket däcket bullrar i omgivningen när däcket rullar mot vägbanan. Genom att välja ett däck med lågt buller bidrar du till att minska störande buller från vägtrafiken. Det är dock inte så enkelt att ett däck med lägre ljudnivå utanför bilen också bidrar till lägre ljudnivån inuti bilen.

En ökning med 3 decibel (dB) är en fördubbling i avgiven ljudeffekt, men är knappt hörbart för det mänskliga örat. En ökning med 10 decibel (dB) upplevs som dubbelt så högt.

Däck som ska vara energimärkta

Här ger vi några exempel på däck som ska vara energimärkta

  • Personbilsdäck (kategori C1)
  • Lätta lastbilar och andra tyngre fordon (kategori C2)
  • Lastbilar (kategori C3)

Däck som inte har energimärkning

Det finns däck som inte omfattas av reglerna om energimärkning, som till exempel:

  • Dubbdäck
  • Regummerade däck
  • Reservdäck (nödhjul)
  • Begagnade däck
  • Däck avsedda för hastigheter under 80 km/h
  • Däck för terrängkörning i yrkesmässigt bruk
  • Tävlingsdäck

Obligatorisk och gemensam märkning för EU-länderna

En ny energimärkning utmanar tillverkare och återförsäljare att bli ännu bättre och utveckla allt effektivare däck för våta och vintriga vägar. Samtidigt blir det lättare för era kunder att välja energismarta däck med bra funktion. Energimärkningen är obligatorisk och gemensam för EU-länderna. Marknadskontrollmyndighet i Sverige är Energimyndigheten.